måndag 22 mars 2010

Brumma

Jag har bara bott i min nya lägenhet några månader. Utanför vardagsrummet finns en altan. Det ska bli skönt att vara där när det blir varmare. En dag stod det en katt utanför fönstret på fönsterbrädan och mjauade högt. När jag öppnade gick den in, nosade på min katt Lennon och ville kela.

Lennon verkade undra vad som hände, han har inte träffat någon annan katt på flera år. Med stora ögon betraktade han den nya kissen och sniffade i luften för att känna doften. Kissen, som är en perser/exotic- blandning, var jättekelig och spann på högsta volym. Jag tänkte att hon kanske var bortsprungen eftersom hon var så kontaktsökande, så jag gav henne mat. Hon smaskade i sig en hel stor tallrik.

Sedan dess är hon här varje dag. På helgerna när jag inte jobbar kan hon komma 5-10 gånger om dagen. Ibland vill hon bara äta, ibland ålar hon sig in under soffan (min katt är inte tillräckligt vig för att komma in där), och sussar några timmar. På vardagarna hinner hon oftast med ett besök innan jag går till jobbet, och återkommer sen flera gånger på kvällen. Börjar fundera på om hon verkligen är bortsprungen. Det som talar mot det är att hon ser relativt välmående ut. Men när jag tänker på det ser hennes päls inte lika fin ut längre. Idag såg jag också en mask i pälsen vid rumpan. Får se hur det utvecklar sig. Hon kanske har en ägare som bara inte bryr sig så mycket?


Har döpt henne till Brumma eftersom hon spinner jättehögt.

Inga kommentarer: